Nataša Krstić o paradoksu u digitalnom marketingu

Kako dopreti do čoveka čija pažnja, po najnovijim istraživanjima, traje osam sekundi, o trendovima i problemima u marketingu BIZLife je pričao sa Natašom Krstić, docentom na katedri za digitalni marketing, Fakultet za medije i komunikacije.

Mobilna revolucija kriva je za sve kraći interval pažnje kod ljudi, koji je veći čak i kod zlatnih ribica – devet sekundi! Današnja deca više ne čitaju knjige, veb-stranice se skeniraju pogledom, mobilni telefon je najbolji prijatelj i priključeni smo na internet 24/7. S druge strane, došlo je do jačanja sposobnosti istovremenog vršenja više radnji i fenomena ’multi-screening’-a, simultanog korišćenja više ekrana. Digitalni brendovi bore se protiv smanjenja pažnje potrošača kreativnim načinima prikazivanja sadržaja (video, animacije, infografike) i olakšanim dolaženjem do informacija (skraćenje vremena učitavanja veb-sajta, mobilna optimizacija, manje klikova do cilja).”

Tri trenda koji će dominirati marketingom i komunikacijama u 2016. godini?
svetu to su mobilna optimizacija svih vidova sadržaja na internetu, automatizacija marketinške funkcije i zakupa medija (programmatic), donošenje (marketinških) odluka na osnovu podataka (data-driven advertising).
U Srbiji je to marketing putem specijalno kreiranog sadržaja prilagođenog različitim kanalima komunikacija (content marketing), dublja integracija digitalnog sa tradicionalnim marketingom, plaćeni sadržaj koji stvara utisak da je sastavni deo prirodnog sadržaja na internetu (native advertising).


Ključna reč za 2016. godinu?
Digitalno narušavanje (digital disruption); promena koja nastaje kada nove, digitalne tehnologije i kanali komunikacije utiču na upotrebnu vrednost ili način konzumacije proizvoda/usluge. Dolazi do transformacije složenog, skupog proizvoda/usluge u jednostavnije i potrošačima pristupačnije ili do rađanja novog brenda, poput npr. Netflix-a,  AirBnb, Uber, WeWork, Upwork. Na ovom trendu rađaju se digitalni inovatori, tako da ne iznenađuje odluka Publicis grupe da povodom svog 90-tog rođendana obezbedi finansijsku podršku i mentorstvo za 90 digitalnih start-up projekata.

Najveći problemi u digitalnom marketingu su?
U Srbiji je to nedostatak planiranja i strategije - odmah se ’klizi’ u taktiku. Većina kompanija ne poseduju baze podataka o kupcima. Veb-sajtovi nisu optimizovani. Ne koristi se metrika u planiranju i praćenju marketinških rezultata.

Kako biste pozicionirali marketinšku industriju i komunikacija u Srbiji i regionu, u odnosu na trendove koji postoje u svetu?
U Srbiji još uvek ne vidimo maksimalnu usmerenost ka potrošačima, kompanije se i dalje bave razvojem svog brenda i/ili brendiranjem, umesto potrebama, željama i očekivanjima svojih kupaca. Takođe, u donošenju odluka ima puno subjektivnog, HIPPO (highest paid person’s opinion), kratkoročnog pristupa i nemerljivosti. Iako ulaganja u digitalni marketing u Srbiji rastu, procentualno se ne mogu meriti s razvijenim tržištima, dok u isto vreme imamo paradoks da Srbija izvozi digitalno-marketinške usluge u svet."

Autor: N.V. 

OSTALI ČLANCI