09.05.2016.
Otvoreni kurs prof. Nenada Miščevića na FMK: Kognitivni i fenomenološki pristupi umetnosti
prof. dr Nenad Miščević | Foto: outofthebox.si

Fakultet za medije i komunikacije vas poziva na otvoreni kurs Kognitivni i fenomenološki pristupi umetnosti, koji će prof. dr Nenad Miščević održati u prolećnom semestru akademske 2015/2016. godine. Učešće  na kursu je besplatno i otvoreno za sve zainteresovane studente, a prijavu možete poslati na adresu fmk@singidunum.ac.rs.

Predavanja na otvorenom kursu će se održati od 16. do 20. maja 2016. na Fakultetu za medije i komunikacije u Karađorđevoj 65 u Beogradu. Termin prvog predavanja je ponedeljak 16. maj, od 17 do 20 časova u Sali 3 na prvom spratu FMK.

Opis kursa:

Kurs daje kritički prikaz dva utjecajna pristupa umjetnosti, kognitivnog i fenomenološkog, koji su utjecali jedan na drugog.

Dio o kognitivnim pristupima umjetnosti prvo predstavlja funkcionalni model, posuđen iz kognitvne lingvistike (Leach i Short), a onda se okreće kognitivnoj analizi. Radi se o kognitivnoj analizi likovnih sredstava (crtež, boja, površina, perspektiva, konfiguracije, kompozicija) i likovnih funkcija (npr. predstavljanje, ekspresija, proizvođenje osjećaja, postizanje estetske vrijednosti). Posebno se izlaže teorija Semira Zekija o tome da likovni umjetnik iznalazi dubinske mehanizme našeg mozga, koja predstavlja kognitivni ekvivalent Merlo-Pontijeve fenomenološke teorije.

Glavni dio kursa čini kritički pregled tradicije nastale unutar fenomenologije. Započinjemo s Husserlom i intencionalnošću, te njegovom idejom o slojevima likovnog djela. Na redu je zatim Roman Ingarden i njegov pažljiv opis doživljaja slike s kombinacijom objektivih i subjektivnih elemenata, koji su svi stvarni (tzv. realistička fenomenologija). Od fenomenologije se mnogo jače odmaknuo Martin Heidegger, koji umjetnosti pripisuje centralnu ulogu. Po njemu znanost (opisivanje, objašnjavanje, izvještavanje i promatranje) ne dovodi do Istine dok nas umjetničko djelo (emotivnim doživljajem) dovodi do Istine. Jacques Derrida je u djelu „Istina u slikarstvu” (1990) krajnje ironičan prema Heideggeru koji mu, u čuvenom opisivanju VanGoghovih seljačkih cipela zvuči „kao turistički vodič“.

Merleau Ponty nastavlja istim pravcem kao i Heidegger: nauka manipuliše stvarima, a odbija da ih nastani. Nasuprot naučniku, slikar nam otkriva naslage sirovog, izvornog smisla.

Posljednje predavanja posvećeno je umjetničkoj vrijednosti. Hoćemo vrednovati, ne možemo bez toga; s druge strane, razvili smo teorije da vrednovanje nikako nije u redu, pogotovo ono malo oštrije. Kako smo se našli u takvoj neprilici i gdje je izlaz?

Dr Nenad Miščević je redovni profesor filozofije na Pedagoškom fakultetu u Mariboru, Centralnoevropskom univerzitetu u Budimpešti (CEU) i Filozofskom fakultetu u Rijeci. 

 

Raspored predavanja:

Ponedeljak 16.05.       17:00 - 20:00        Sala 3 (prvi sprat FMK)
Utorak 17.05.                17:00 - 20:00        Sala 3 (prvi sprat FMK)
Sreda 18.05.                 17:00 - 20:00        Sala 2 (prvi sprat FMK)
Četvrtak 19.05.             17:00 - 20:00        Sala 1 (prvi sprat FMK)
Petak 20.05.                  17:00 - 20:00        Sala 3 (prvi sprat FMK)

OSTALE VESTI